ΝΟΣΤΟΣ – Δραστηριότητες πολιτισμικής ένταξης σε μουσεία της Αθήνας : 430 παιδιά – 11 δραστηριότητες -10 σχολεία από τα Σεπόλια και τον Ελαιώνα μέχρι την Κυψέλη και τα Πατήσια – 10 σενάρια εκπαιδευτικών παιχνιδιών σε 10 μουσεία και χώρους πολιτισμού της Αθήνας
ΝΟΣΤΟΣ – ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων- ΣυνΑΘΗΝΑ
Το έργο “ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ” επεμβαίνει στο πεδίο του πολιτιστικού αποκλεισμού όπου η συμβολική σημασία της Αθήνας-πρωτεύουσας και πόλης με ιδιαίτερο πολιτιστικό βάρος στον παγκόσμιο χάρτη, είναι τεράστια. Αναφέρεται σε γειτονιές της Αθήνας (Κυψέλη-Αγιος Παντελεήμονας-Σεπόλια) για τις οποίες γνωρίζουμε «από πρώτο χέρι», από την πολυετή δράση του ΝΟΣΤΟΥ σ’αυτές, ότι η ορατότητα που έχει αποκτήσει ο μεταναστευτικός πληθυσμός που κατοικεί εκεί σε συνδυασμό με την κυριαρχία του «αντιμεταναστευτικού» λόγου έχει δημιουργήσει ρωγμές στην κοινωνική συνοχή και τείνει να οδηγήσει στη δημιουργία συνθηκών «γκέτο». Ταυτόχρονα, πρόκειται για γειτονιές που έχουν απωλέσει το μεσοαστικό χαρακτήρα που είχαν κάποτε, με αποτέλεσμα οι σημερινοί κάτοικοί τους να ανήκουν πλέον στα λιγότερο προνομιούχα στρώματα και ιδίως τα παιδιά και οι έφηβοι/ες να βιώνουν άμεσα τις επιπτώσεις των ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους, το έργο περιελάμβανε τη διοργάνωση 10 δραστηριοτήτων μουσειοπαιδαγωγικού και διαπολιτισμικού χαρακτήρα για 40 παιδιά η καθεμία. Υλοποιήθηκαν τελικά 11 δραστηριότητες, δηλαδή οργανωμένες επισκέψεις σε μουσεία, δημόσιους χώρους και μνημεία της Αθήνας όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Εθνική Πινακοθήκη, ο Εθνικός Κήπος κ.α., όπου αντί της παραδοσιακής ξενάγησης πραγματοποιήθηκαν ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά παιχνίδια-σενάρια. Τα παιχνίδια αυτά στοχεύουν να εξοικειώσουν τα παιδιά με τους χώρους πολιτισμού και να καλλιεργήσουν επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες.
Στις δραστηριότητες πήραν μέρος συνολικά 430 παιδιά από 10 διαφορετικά δημοτικά σχολεία της Αθήνας και ένα σύλλογο γειτονιάς. Αποτέλεσμα των ενεργειών του έργου και της αξιολόγησης των δραστηριοτήτων από τα παιδιά, τους/τις δασκάλους/ες και τα στελέχη της υλοποίησης, είναι η ολοκλήρωση 10 σεναρίων-εκπαιδευτικών παιχνιδιών για 10 διαφορετικούς χώρους πολιτισμού της Αθήνας μαζί με αναλυτικές οδηγίες για τους/τις εκπαιδευτικούς και στελέχη που θα θελήσουν να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου. Τα παιχνίδια απευθύνονται εξ ορισμού σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, επειδή οι παιδαγωγικές μέθοδοι που υιοθετήσαμε κατά το σχεδιασμό (διαπολιτισμική και μουσειοπαιδαγωγική προσέγγιση σε συνδυασμό με τη μέθοδο Project) επιτρέπουν τη δημιουργία πλαισίου θετικής αλληλεπίδρασης μεταξύ παιδιών που έχουν διαφορετική εθνική καταγωγή ή ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες.