Ενσωμάτωση παιδιών προσφύγων στο σχολικό περιβάλλον «Backpack ID»

Ενσωμάτωση παιδιών προσφύγων στο σχολικό περιβάλλον «Backpack ID» (KA 2 ERASMUS+)

Τι είναι το πρόγραμμα «Backpack ID»;

Πρόκειται για μια καινοτόμα παρέμβαση η οποία αποσκοπεί στην ενσωμάτωση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών (Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία και Σουηδία). Το έργο χρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ (KA2) και υλοποιείται από εταιρικό σχήμα που συντονίζει το Πανεπιστήμιο της Κρήτης.

Ποιοι είναι οι στόχοι του προγράμματος;

Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι η ευρύτερη κοινωνική ένταξη των παιδιών και εφήβων προσφύγων (ηλικίας 10-15 ετών) μέσω της επιτυχούς ενσωμάτωσής τους στο σχολικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο της επίτευξης του συγκεκριμένου στόχου, το πρόγραμμα επιδιώκει την ενδυνάμωση όλων των μαθητών/τριών (προσφύγων και μη), δίνοντας έμφαση στις δεξιότητες, τα προσόντα τους και στην ιδιότητά τους ως μέλη των δικών τους πολλαπλών ομάδων.

Ο σχεδιασμός βασίζεται στη θεωρητική θέση ότι οι μαθητές διερευνώντας τους εαυτούς τους, δύναται να βιώσουν και να κατανοήσουν τις πτυχές της διαφορετικότητας που υπάρχουν μέσα τους, έχοντας ως αποτέλεσμα την ανακάλυψη των γεφυρών που ενώνουν τους ανθρώπους.

Τελικός στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού το οποίο δύναται να αξιοποιηθεί από όλα τα σχολεία της Ευρώπης.

Ειδικότερα, το Backpack ID στοχεύει:

  • Στην ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να χρησιμοποιήσουν τα χαρακτηριστικά της ταυτότητάς τους (γλωσσολογικά, πολιτιστικά κλπ.), ώστε να διευκολύνεται η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση με τις οικογένειες τους και/ή το άμεσο κοινωνικό περιβάλλον τους.
  • Στην ενίσχυση της ικανότητάς τους να συλλογίζονται τις μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές και παράλληλα μέσω των δικών τους βιωμάτων τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επίτευξη της κοινωνικής ενσωμάτωσης σε άλλες ευρωπαϊκές κοινότητες.
  • Στην καταγραφή και διερεύνηση της ποικιλομορφίας και της πολλαπλότητας των χαρακτηριστικών της ταυτότητας των μαθητών σε διεθνές επίπεδο με σκοπό την δημιουργία ενός γνωστικού συνόλου που θα αξιοποιηθεί για ερευνητική χρήση.
  • Στην δημιουργία ενός εκπαιδευτικού υλικού το οποίο δύναται να χρησιμοποιηθεί τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές.
  • Στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών ώστε να καθίστανται ικανοί να κατανοούν και να διαχειρίζονται τις δυναμικές των ταυτοτήτων στην τάξη
  • Στην προαγωγή του κριτικού στοχασμού πάνω στις προκλήσεις της κοινωνικής ενσωμάτωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων

Ποιο είναι το έργο που θα παραδώσει το πρόγραμμα;

  • Η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού βιβλίου που θα συμπεριλαμβάνει αφηγήσεις και γενικότερο υλικό των μαθητών σε διάφορες μορφές (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο, τραγούδια κλπ.) το οποίο θα αντανακλά και σκιαγραφεί τις πολλαπλές ταυτότητές τους
  • Η μετατροπή των προσωπικών αφηγήσεων των μαθητών σε ψηφιακό περιεχόμενο και συγκεκριμένα σε μορφή βίντεο
  • Η δημιουργία ενός διακρατικού τόμου που θα αποτελείται από τις ερμηνευτικές αναλύσεις των βίντεο που θα διεξάγουν οι μαθητές και εκπαιδευτικοί στην τάξη
  • Η δημιουργία ενός οδηγού για τους εκπαιδευτικούς με καινοτόμες πρακτικές

Ποια είναι η μεθοδολογία του προγράμματος;

Ως διεπιστημονική προσέγγιση, το πρόγραμμα βασίζεται σε εξειδικευμένη γνώση κοινωνικής και εξελικτικής ψυχολογίαfμεθος, γλωσσολογίας, και εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης, συγκεντρώνοντας παράλληλα ακαδημαϊκή γνώση, πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία από εκπαιδευτικούς οργανισμούς, διεθνή εκπαιδευτικά δίκτυα και ΜΚΟ.

Ως μεθοδολογία εφαρμόζεται εκείνη των μικτών μοντέλων με πολλαπλούς τρόπους ώστε να επιτυγχάνεται η ποικιλία απόψεων στο πλαίσιο της έρευνας εφαρμογής με την τελευταία να αναδιαμορφώνεται συνεχώς μέσω των ερμηνειών και των αναλύσεων που εξελίσσονται παράλληλα. Επιπλέον ενσωματώνει την μεθοδολογία της έρευνας δράσης η οποία αναπτύσσει μια συμμετοχική δομή εστιάζοντας συγκεκριμένα στην συμμετοχή οικογενειών στην μαθησιακή διαδικασία.

Για την αξιολόγηση και την βελτίωση του προγράμματος, η σύμπραξη του Έργου αναμένεται να επιτελέσει μια σειρά αλληλεπικαλυπτόμενων ελέγχων τριγωνισμού.

Ποιοι είναι οι εταίροι του προγράμματος;

  • Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Δήμος του Λινσπέπινγκ (Σουηδία)
  • 1ο γυμνάσιο Αυλώνας
  • Sweden Emilia-Romagna Network Associazione (Ιταλία)
  • Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
  • Κέντρο Προώθησης της Έρευνας και Ανάπτυξης στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία (CARDET) (Κύπρος)
  • Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης (Γερμανία)
  • Εταιρεία Κοινωνικής και Πολιτιστικής Υποστήριξης (ΝΟΣΤΟΣ)

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε και την ιστοσελίδα του προγράμματος backpackid.eu

jmd

fhmhfdmdgmdm

Category
Τρέχοντα